Dillí (Delhi) je hlavním městem Indie a s asi 9 milióny
lidí je také jejím třetím největším městem. Dillí se skládá ze dvou
částí - Staré Dillí, které bývalo hlavním městem Muslimů, a Nové
Dillí, jehož větší část byla vystavěna Brity.
(při poklepání na obrázky
se Vám v novém okně asi 3x zvětší)
|
Dillí je považováno za místo,
kde bývala před 5000 lety Indraprastha - hlavní město Pánduovců,
což se dočteme v Mahábharatě. Je to velmi starobylé město.
Podle knihy „Nesmrtelná Indie” se Indraprastha nacházela asi 3 km
jižně od Nového Dillí. |
|
Řeka Jamuna, která tudy
protékala, se již posunula dále na jih. Dillí bylo mnohokrát přepadeno
nájezdníky z cizích zemí. Bylo také hlavním městem muslimských
moghulských vládců. Britové sem přesunuly své hlavní město z Kalkaty
v roce 1931. |
|
Red fort (červená pevnost)
neboli Lal-qila
Tuto ohromnou pevnost vystavěl Šáh Džahan. Vládl zde také Aurangzeb.
Říká se, že zde u Dasašvamédha-ghátu král Judhištir provedl obět
koně, aby tak oslavil vítězství v bitvě na Kurukšétře.
|
|
Purána-qila neboli
„Stará pevnost” je jedním z nejstarších památníků v Dillí. Byla
přestavěna v 16. století císařem Humjunem a afgánským vládcem Šérem
Šáhem Surim. |
|
Indraprastha, Purána-qila.
|
|
Chrám Lakšmí-Nárájan
Postavil ho Rádž Baldeo Birla v roce 1938. Je to velmi oblíbený
chrám v celém Dillí.
|
|
Po cestách Indií uvidíme
mnoho podobných zákoutí a ani Dillí není výjimkou. |
|
Iskconský chrám byl dokončen v roce 1996.
|
|
Součástí chrámu je i pěkné
dioráma (sochy kombinované s malbami) vysvětlující védskou filozofii... |
|
Tuto formu vysvětlování
filozofie měl v oblibě především Bhaktisiddhánta Sarasvatí
a Šríla Prabhupáda v tomto duchu pokračoval. Jedno z nejhezčích
diorámat vzniklo pod patronací Prabhupádového žáka Ambaríše dáse
(potomek Henryho Forda) v Detroitu. V Indii je spousty
manuálně šikovných lidí a jelikož výroba různých soch není
nákladná, i zdejší dioráma je moc pěkné. |
|
Také v noci vypadá dobře. |
|
Božstva v chrámu se jmenují Rádha Pártha-sárathi. „Pártha” je
„syn Prthy” neboli Ardžuna a jméno Pártha-sárathi označuje Krišnu,
který se uvolil stát se Ardžunovým vozatajem na Kuruovském bitevním
poli. Někteří gaudíja-vaišnavové považují spojení Rádhárání (Krišnovy
společnice ve Vrindávanu) a Krišny jako krále ve Dvárace (Pártha-sárathi)
za nepatřičné (rasa-bhása)...
|
|
Rádhárání totiž nikdy neopustí Vrindávan a ve Dváraka-líle jsou
Krišnovými společnicem Jeho královny jako například Rukminí. Spojení
Ruknimí Dvarakadíš je tedy nepochybně správné, ale na Božstva
Rádhá Pártha-sárathiho existují mezi gaudíja-vaišnavy rozličné
názory.
Podobný případ se stal i v Americe, kdy oddaní chtěli, aby jméno
Božstev bylo Rádhá Dvárakaíšvara (Krišna jako Pán Dváraky).
|
|
Síta, Ráma, Lakšman, Hanumán. |
|
Šrí Šrí Gaura-Nitái.
Vlevo Šríla Prabhupáda, vpravo Bhaktisiddhánta Sarasvatí.
|
|
Šiva Párvatí v jiném chrámu
v Dillí. |
|
Hanumán. |
|
Nedaleko Dillí byla vidělt
výrobu gouru. Gour je zdejší cukr, který se vyrábí z cukrové
třtiny. |
|
Třtina se nejprve rozemele,
pak se svařuje, a postupně se z ní dostává zlatavý gour. |
|
Gour je mnohem zdravější než bílý rafinovaný cukr, ale mnohem
rychleji se kazí. Proto se také často vozí jako polotovar do cukrovarů
k dalšímu zpracování.
Před konzumací se doporučuje raději převařit s trochou vody.
|
|
Toto vozítko je levnější
verze indického taxíku. Říká se mu moto-rikša. Ještě levnější jsou
rikši šlapací (kola se sedačkou vzadu) a občas jsou k vidění i rikši,
ve kterých rišáci klušou. |