|
Raméšvaram je malé město ležící na stejnojmenném ostrově
v Bengálském zálivu nedaleko Srí Lanky. Je sice malé, ale patří mezi
čtyři významná poutní místa (dhámy) vedle Badrináthu, Purí a Dváraky.
Říká se mu „Váranasí jihu”. Ostrov má tvar lastury a je 55 km dlouhý
a 12 km široký.
(při poklepání
na obrázky se Vám v novém okně asi 3x zvětší)
|
Hlavní chrám je zasvěcen polobohu Šivovi a jmenuje se Rámanáth
Swami. Toto Šivovo jméno znamená, že je tak význačnou osobností,
že je hoden uctívání i Rámou Samotným. Jméno Rámanáth Swami však
také znamená „ten jehož objektem uctívání je Šrí Rám”.
|
|
Tuto Šiva-lingu začal uctívat
Samotný Šrí Rámačandra po Svém příchodu z Lanky. Rámačandra, jakožto
ideální král, chtěl jít ve všem příkladem a chtěl instalovat tuto
Šiva-lingu, aby se zbavil svých hříchů, kterých se dopustil v boji
o Lanku. Démonský král Rávana, kterého Šrí Rám zabil, byl totiž
bráhman. Poslal proto Hanumána do Kailáše, aby přinesl Šiva-lingu
k uctívání. Hanumán se však zpozdil, a když se čas příznivý pro
instalaci přiblížil, Síta udělala Šiva-lingu z písku. Šrí Rám
ji instaloval k uctívání, a proto se jí říká „Ráma-linga”. |
|
Krátce poté se vrátil Hanumán z Kailáše a byl zklamaný,
že instalace již proběhla. Šrí Rám mu řekl, že může vyměnit Šiva-lingu
od Síty, ale když se o to Hanumán pokusil, nešlo s ní hnout. Obtočil
kolem ní svůj ocas a vší silou se jí snažil pohnout, ale nešlo
to. Dodnes jsou prý na Šiva-linze znatelné stopy po Hanumánově
ocase. Šrí Rám však chtěl Hanumána odměnit za jeho služby a nechal
lingu, kterou Hanumán přinesl z Kailáše - Višva-lingu, zasvětit
také. Postavil ji hned vedle a nařídil, aby se půdža (obětování)
dělala nejprve této Višva-linze.
|
|
Síta s Rámou uctívají Šiva-lingu
Rámanáth Swamiho. Vzadu napravo Lakšman a nalevo Hanumán. |
|
Vpravo je Šiva-linga Rámanáth
Swamiho. Vlevo je Satí, jeho věrná žena. |
|
Jelikož do svatyně chrámu mají vstup pouze rodilí hinduisté,
Šiva-lingu Rámanáth Swamiho si můžete prohlédnou jen na kresbách.
|
|
Hlavní vchod do chrámu Rámanáth Swamiho.
Chrám byl postaven ve 12. století a poté byl postupně rozšiřován,
především ve století patnáctém. Proslavil se také 1200 m
dlouhou, 9 m vysokou a 6 m širokou předsíňovou chodbou, která
vede kolem dokola a má krásně zdobené pilíře. Východní gopuram
je 53 m vysoký.
Chrám v Raméšvaram navštívil také Šrí Čaitanja Maháprabhu během
svých cest po Jižní Indii.
|
|
Asi 250 m od chrámu je v moři Agni-tírtha, kde by se měl každý
před vstupem do chrámu Rámanáth Swamiho vykoupat. Říká se, že
každý, kdo se zde vykoupe, bude očištěn od všech svých hříchů.
Také v chrámovém komplexu je 22 nádrží s posvátnou vodou.
Koupel v nich přináší různé výsledky. Například koupel v
jezírku Sétu-Mádhavy přinese požehnání od Lakšmí a očistu srdce,
koupel v jezírku Jamuny přinese moudrost...
|
|
Raméšvaram je opravdu starobylé město, o čemž svědčí tento rozbitý
gopuram (věž tvořící bránu do chrámu).
|
|
Ráma-tírtha
je jezírko, ve kterém se Šrí Rámačandra koupal a Kódi-tírtha je
pramen, který vytvořil Svým šípem.
|
|
Rámačandrův chrám vedle Ráma-tírthy. |
|
V okolí však najdeme i další
místa, která se vztahují k příběhům z Rámájany. V chrámu poblíž
mostu při příjezdu do města nedaleko Ráma-tírthy mají například
plovoucí kameny. Šrí Rámačandara totiž při svém tažení na Lanku
postavil most právě z těchto kamenů. |
|
Džaj a Vidžaj hlídají vstup
do chrámové místnosti. |
|
Božstva Síty, Rámy, Lakšmana a Hanumán na Ráma-tírtě.
|
|
Árati pro Nrsimha Swamiho. |
|
Chrám Kóthandarama Swamiho
(nebo také chrám Arulmigu-Kóthanda-Ramar) je vzdálen asi 8 km
od Raméšvaram při cestě na Dhanuskódi. V chrámu jsou Božstva
Síty, Rámy, Hanumána a Vibhíšany, Rávanova bratra, který se na tomto
místě odevzdal Rámovi. |
|
Celý Vibhíšanův příběh, který byl sice bratrem démonského krále
Rávany, ale odevzdal si Šrí Rámovi, „vyprávějí” i kresby
na stěnách. V době festivalu Ráma-linga-pratištha sem lidé z Raméšvaram
každoročně přinesou zpodobnění Šrí Rámačandry a provádějí
obřad Vibhíšanovy korunovace.
|
|
V roce 1964 cyklón z tohoto ostrůvku a okolí všechno smetl a
jediné, co zůstalo, byl tento chrám.
Říká se, že z místa zvaného Gandhamadhana Parvatham, které leží
nedaleko, se Hanumán odrazil při svém skoku na Lanku.
|
|
Dhanuskódi
V dávných dobách zde na pláži Dhanuskódi, která je na rozhraní Bengálského
zálivu a Indického oceánu, provedl Šrí Rámačandra posvátnou koupel.
|
|
Na Vibhíšanovu žádost zde také Svým lukem rozbil malý most.
|
|
Na Dhanuskódi se také doporučuje provádět „šraddha” oběti předkům.
|
|
Je to svaté místo (pláž) „uprostřed ničeho” kde jste obklopeni
jen vodou a pískem.
|
|
Na Dhanuskódi nerostou žádné
stromy a tak posezení ve stínu člověku připadá jako luxus. |
|
Dnes již v moři prý není tolik
ryb jako dříve. Jeden rybář mi vyprávěl že před nějakými 20 lety
bylo v moři tolik ryb, že prý ani nemohli vytáhnout sítě... |
|
...což mi potvrdila i tato
místní stařenka. |
|
Pamban je rybářská osada na
opačné straně ostrova. |
|
|
|
Rybářská rodina. |
|
Na pláži je vidět rozpadající
se britská pevnost, která je údajně již pár set stará. Pomalu ale
jistě ji pohlcuje moře. |
|
Malá Satí je dcerou rybáře
a bydlí u babičky asi 15 km od Dhanuskódi. |
|
Říkala mi „strejdo”... |
|
...a ze všeho nejvíc se jí však líbily moje hodinky, které jsem
jí dal na hraní. |
|