|
Město Kančípuram leží 71 km jihozápadně od Madrasu a 64 km západně
od Mamallapuram na severním břehu řeky Vegavatí.
|
|
„Ka” znamení „Brahmá”, „anči” znamená
„uctívat” a „puram” je „město”. Kančípuram je město, kde polobůh
Brahmá uctíval Nejvyššího Pána Višnua. |
|
Je známé jako zlaté město chrámů a je
považováno za jedno ze sedmi nejposvátnějších měst Indie. Ostatních
šest je Váranasí, Haridvar, Udžain, Mathurá, Ajódhja a Dváraka. |
|
Říká se, že každý, kdo vstoupí do Kančípuram,
získá věčné štěstí. |
|
Ve městě je okolo sta chrámů a údajně
jich tam kdysi bývalo okolo tisíce. Chrámové gopuramy (věže) jsou
vidět i z několikakilometrové dálky. |
|
V Kančípuram žil v mládí Rámánudžáčárja,
velký vaišnavský učitel. |
|
Čtyři z hlavních Alvarů (Pej, Pojgai, Bhutatt a Thirumalisai)
se narodili v okruhu 50 km od Kančípuram. Alvarové jsou významné
osobnosti ze Šrí vaišnavské sampradáji.
|
|
Také Šrí Čaitanja Maháprabhu Kančípuram
navštívil během Svých cest po Jižní Indii. |
|
Město se dělí na dvě hlavní části: Višnukančí
na jihovýchodní straně města a Šivakančí na severozápadní. Již z
názvů je jasné, kdo je hlavním uctívaným božstvem v které části
města. |
|
Chrámy leží v okruhu 3 km od středu
města a pokud chceme navštívit alespoň ty hlavní, je dobré si pronajmout
rikšu. Návštěva nám může trvat zhruba 6 hodin. |
|
Může se stát, že o několik méně známých
nebo již opuštěnějších chrámů se bude starat jediný kněz, který
v průběhu dne provádí obřad hned v několika z nich, a proto
mohou být otevřeny jen v určitou denní dobu. Zkušený rikša-valla
vám jistě poradí... |
|
Chrámy jsou většinou otevřeny od rána
do 12.30 a pak až od 16.00 do večera. Tento denní režim je obvyklý
i na jiných místech, kde je přes poledne velké vedro. Setkáme se
s ním nejen v tropech ale například v oblasti Středozemního moře. |
|
Kančípuram bylo hlavním městem Pallavských
králů od 7. do 9. století a velmi významným střediskem i v
jiných dobách, například za vlády čólských a najackých králů. |
|
Uvnitř pilířové předsíně je muzeum. |
|
Ve stínu mandapy je možné si příjemně
odpočinout a osvěžit se. |
|
Chrám Šrí Varadarádže
byl vystavěn ve 12. století. Spolu s chrámem Šrí Ranganátha
(ve Šrí Rangam) a chrámem v Tirupati je jedením z hlavních
Višnuových chrámů
v Jižní Indii. |
|
„Varada” znamená „ten, kdo dává požehnání”
a „rádž” znamená „král”. „Varadarádž” znamená „král všech, kteří
dávají požehnání”. |
|
Sarasvatí se jednou zeptala svého manžela:
„Kdo je lepší, Lakšmí nebo já?” Brahmá odpověděl, že Lakšmí je určitě
lepší. Sarasvatí se urazila a odešla od svého manžela... |
|
...Brahmá se právě chystal na velkou
oběť a když se jeho manželka odmítla zúčastnit, začal s obětí sám.
Rozzuřená Sarasvatí se proměnila v řeku Vegavatí a tryskem
uháněla k místu, kde její manžel jadžňu prováděl. Brahmá se
začal modlit k Višnuovi o pomoc. Višnu se okamžitě zjevil, přehradil
tok řeky a odvedl její proud stranou... |
|
...Sarasvatí se pokusila zastavit jadžňu
ještě dalšími úskoky, ale Višnu jí vždy její záměry překazil. Nakonec
se Višnu Sám zjevil na konci jadžni a na Brahmovu žádost zůstal
v Kančípuram, aby mohl poskytnout svůj daršan Svým oddaným. |
|
Posvátné jezírko v chrámu se nazývá Ananta-tírtha.
Původní Božstvo, které zasvětil polobůh Brahmá se nachází ve
stříbrné truhle v jezírku. Každých 50 let je vyzvednuto na
45 až 48 dní. Pokud ho budete chtít vidět, musíte si tedy počkat
do roku 2019.
|
|
...Brahmá totiž nejprve požádal Višvakarmu, aby mu vyřezal dřevěné
Božstvo Varadarádže. Jelikož by se dřevěné Božstvo dříve opotřebovalo,
bylo potopeno do jezírka a na jeho místo bylo dáno Božstvo
z kamenné, které se zjevilo z obětního ohně. Současný
oltář údajně odpovídá původnímu, který uctíval Brahmá.
|
|
Pokud se poutníci chtějí dotknout Božstev,
musejí vylézt po těchto železných schodech. |
|
Varadarádžova manželka (Lakšmí) se jmenuje Šrí Perundéví Thajar
a má Svůj vlastní chrám napravo od hlavního chrámu.
|
|
Každý pátek vychází do Své zahrady
a pořádá se menší festival. |
|
Pilířová mandapa (předsíň) je jednou z mnoha architektonických
krás Indie. V pilířích jsou vytesány především různé výjevy
z Mahábháraty, Rámájany a různé podoby (avatárové) Šrí Višnua.
|
|
Hlavní síň obklopují ohromné
pilíře a každý je vytesán z jediného kusu kamene. Jezdci na koních,
Rati a Manmatha a ohromné řetězy jsou některé z mnoha úžasných vytesaných
výjevů. |
|
Višnuovy podoby na stěnách. |
|
Vedle vstupu do chrámu je místo, kterému
se říká Jóga Narasinha Swami , kde se uctívá Božstvo Šrí Nrsinhadévy.
|
|
Dominantou chrámu je 30 m velký gopuram,
který byl postaven v 11. století a v 16. století byl renovován. |
|
Celý komplex leží na rozloze 6 ha,
což je snad největší plocha, kterou zaujímá jakýkoliv chrám v celé
Indii. |
|
Rámánudžáčárja sem ve svém mládí pravidelně
chodil a na nádvoří Ekambaréšvarova chrámu se poprvé setkal s velkým
vaišnavským áčárjou Alavandarem. |
|
Největším festivalem je zde Brahmótsava,
která se koná v květnu nebo červnu a sejde se na ní i několik tisíc
lidí. |
|
Do svatyně chrámu mohou
jen hinduisté, ale pokud mají oddaní narození v západních zemích
tradiční oblečení - dhótí a na čele tilak, pustí je tam také. |
|
Ještě před 100 lety byl tento ášram
plný bráhmanů. |
|
I když bráhmanská a védská kultura pomalu
upadá a Indie se snaží napodobovat Západ, přesto se i dnes najdou
bráhmani, kteří ovládají védské oběti. |
|
Neobvyklé požehnání ze stropu
chrámové místnosti dostaneme od Slunce, Měsíce a... ...ještěrky.
|
|
Kančípuram se proslavilo
také svými ručně tkanými látkami a sárí, do kterých se vplétají
i nitě z čistého zlata. Ve Váranasí se prodávají nejlepší látky
tkané strojem, ale nejlepší ručně tkané látky jsou právě z Kančípuram. |
|
Chrám Ekambaréšvary (Šivy)
(nebo také Ekambaranátha) je největším chrámem v Kančípuram. Hlavní
věž (gopuram) se tyčí do výšky 60 metrů a postavil ji
král Krišna Dévarádž v roce 1509.
|
|
Říká se, že tento mangovník rostoucí za svatyní uvnitř komplexu
je starý 3500 let. Jeho čtyři hlavní větve představují čtyři Védy.
Jméno samotného Božstva bylo údajně odvozeno takto: „Eka-Amra-Náth”,
což znamená „Pán mangového stromu”. Ovoce každé větve má prý jinou
chuť. Pod stromem na bílém oltáři jsou božstva Šivy a Párvatí
zpodobňující jejich svatbu. Říká se, že měli svatbu pod tímto
stromem.
|
|
Na cestě kolem mangovníku najdeme unikátní
božstvo - 108 malých šiva-ling a poblíž dokonce 1008 šiva-ling. |
|
Vstup do chrámu. |
|
Gopuram nad vstupní branou. |
|
V chrámu je uctívána Prithví-linga neboli
„linga-země”. Je jedna z pěti šiva-ling, které představují jednotlivé
elementy. Ostatní jsou Angi-linga (oheň) v Tiruvannamalai,
Appu-linga (voda) v Džambukéšvaře, Váju-linga (vzduch) v Kalahasti
a Akašha-linga (éter) v Čidambaram. |
|
Polobůh Šiva jednou meditoval a Párvatí
mu v žertu na chvilku zakryla oči. Následkem toho však byla celá
Země na mnoho let zahalena tmou... |
|
...Šiva se rozhněval a proklel Párvatí,
že bude muset provádět na Zemi tvrdé odříkání. Párvatí odešla
na Zem a na místě dnešního Kančípuram uctívala
lingu-země pod jediným (eka) mangovým stromem... |
|
...Šiva jí poté posílal různé zkoušky,
aby se přesvědčil o její vytrvalosti. Dodnes se říká, že když žena
touží po dětech, měla by provádět uctívání právě zde a pak bude
její touha splněna. |
|
Šiva a Párvatí. |
|
Posvátné jezírko, které najdeme uvnitř
komplexu Ekambaréšvarova chrámu. |
|
Na jedné z chodeb Ekambaréšvarova chrámu
najdeme božstva 108 áčárjů Šankarovy sampradáji. Podle vaišnavské
školy je Šankara inkarnace Šivy, který přišel kázat májávádskou
(v podstatě ateistickou) filozofii, aby znovu ustanovil autoritu
Véd a připravil tak pole pro příchod Šrí Čaitanji Maháprabhua, který
přišel učit Svou filozofii nazvanou ačintja-bhédábheda-tattva. |
|
Šiva-linga a sedící Nandi. |
|
Párvatí v Ekambaréšvarově chrámu. |
|
Durgá v Ekambaréšvarově chrámu.
Šivova energie neboli „šakti”, má mnoho jmen podle toho, jestli
se jedná o hněvivou podobu atd. Pak se jí říká Durgá, jindy je
zase Šivovým protějškem Párvatí nebo Kálí. Každá z těchto
polobohyň má jiné jméno a přináší svým uctívačům jiná požehnání.
|
|
Je zajímavé, že snad žádný z chrámových gopuramů, zdí a chodeb
neleží paralelně ani příčně k sobě a tak v půdorysu celého komplexu
najdeme jen opravdu málo pravoúhlých linií.
|
|
Součástí komplexu je také Višnuův chrám.
Jeho jméno je Nilathingal Thundattan Višnu. |
|
V chrámu najdeme také „chodbu tisíce
pilířů”, do kterých jsou často vytesány velice krásné ornamenty... |
|
...a nic na tom, že ve skutečnosti je
těch pilířů jen 540. |
|
Tento chrám je opravdu ohromný, ale
mnoho poutníků sem již nechodí. |
|
Chrám Kailášántha
postavil v 7. století Rádžasinha Pallava a jeho syn Mahéndra
Varman III. vybudoval přední část. |
|
Je to nejstarší chrám v celém Kančípuram
a je jedním z nejrannějších příkladů dravidiánské architektury. |
|
Chrám Kaliášántha je zasvěcen Šivovy
a je to možná nejhezčí chrám v Kančípuram. Architektonicky připomíná
Pobřežní chrámy v Mamallapuram. |
|
„Kailášántha” znamená „Pán hory Kailáš”
a zdejší chrám se proslavil nádhernými sochami, z nichž nejslavnější
je socha Ardhanaíšvary s vínou (hudebním nástrojem připomínající
sitár) v ruce. Podél vnější zdi najdeme 58 malých svatyní představující
různé Šivovy aspekty. |
|
Na vnitřní straně zdí najdeme malby
podobné freskám. |
|
Místo pro meditaci. |
|
Chrám Šrí Kámakšíman
Zde se uctívá Kámakší (Párvatí). „Kámakší” doslova znamená „ta
která má oči plné lásky”. Tento chrám ze 14. století je jedním
z tří hlavních chrámů v Indii, ve kterých se uctívá Šakti.
Dalšími jsou Váranasí a Madurai.
Vodní nádrž uprostřed chrámového komplexu.
|
|
Chrám má gopuramy natřené zlatou barvou a před vchodem je Šrí
Čakra, kterou kněží také uctívají.
Hlavní vstup do chrámu Kámakšíman.
|
|
Chrám Ulagalandar
je zasvěcen Trivikramovi (Vámanovi) a zde se Mu říká Ulagalanda
Perumal (nebo také Píragatan, Píragam) neboli „Pán, který změřil
celý svět Svými kroky”. Vámanadév přišel v přestrojení za bráhmanského
trpaslíka za démonským králem Bali Mahárádžem a požádal ho o milodary.
Šukráčárja, učitel Baliho, poznal, že je to přestrojený Višnu,
který chce získat zpátky království pro polobohy, a proto
chtěl, aby to odmítl...
|
|
...Bali jako správný kšatrija bráhmanově prosbě vyhověl. Vámanadév
požádal jen o tolik země, kolik překročí třemi kroky. Prvním krokem
překročil celou Zemi, druhým celý vesmír a když neměl kam položit
Svůj třetí krok, Bali Mahárádž Mu nabídl svoji hlavu. Bali Mahárádž
byl sice králem démonským, ale patří mezi mahádžany. Pravá noha
11 m velkého Božstva Ulagalandary je ve vzduchu, což naznačuje,
že již překročil celý vesmír a druhá noha spočívá na Baliho
hlavě. Lampa u Božstev umožňuje Božstva si i v tmavé
místnosti dobře prohlédnout včetně Jeho ženského protějšku, které
se říká Amrithavalli Thajar.
Vchod do chrámu.
|