|
Bhuvanéšvar je hlavní město
Orissy. Říká se, že kdysi zde bylo 7000 chrámů, ale do dnešních
dní se jich zachovalo jen několik stovek. Většina hlavních chrámů
se nachází asi 2 km jižně od středu města poblíž jezírka Bindu-saróvara. |
|
Lingarádžův chrám
patří k jedním z nejpůsobivějších chrámů v celé Indii. Je považovaný
za vrcholné dílo chrámové architektury v Orisse. Většina budov
byla přestavěna v letech 1090-1104, ale některé části jsou z 6.
století. Hlavní věž je 55 m vysoká a rozprostírá se na ploše 150
čtverečních metrů.
|
|
Podle tradice by měl poutník nejprve navštívit tento chrám před
tím, než se vydá do Džagannáth Purí. Přesně tak to totiž udělal
i Šrí Čaitanja Maháprabhu na Svých cestách po Indii.
|
|
Hlavním Božstvem je svayambhu-linga
Hari-Hara - což je napůl Višnu a napůl Šiva. Také se Mu říká Tribhuvanéšvara,
„Pán tří světů”. Linga je 20 cm vysoký a 2,5 m široký neotesaný
žulový blok. Každý den se koupe v mléce, vodě a bhangu. Každý rok
na jaře se koná čtyřdenní festival, během něhož se Lingarádž veze
na Svém voze do Raméšvarova chrámu. |
|
Chrám najdeme jižně od jezírka Bindu-saróvara. Říká se,
že toto jezírko vytvořil Šiva tak, že do něj povolal všechny posvátné
řeky. Během Ašókaštamí je Lingarádžovo Božstvo přeneseno do altánu
uprostřed jezírka k obřadnímu abhišéku (koupeli). Návštěva Bhuvanéšvaru
má začít koupelí v tomto jezírku a jeho voda údajně dokáže léčit
žaludeční problémy.
|
|
Chrám Ananta Vasudévy
je zasvěcený Krišnovi a Balarámovi. Nachází se na východní straně
jezírka. |
|
Vpravo dole můžeme vidět
hliněné hrnce, ve kterých se v Indii někde dodnes vaří. Jde o dokonale
recyklovatelný materiál, jen si člověk musí zvyknout na tu zemitou
příchuť. Ale vzhledem k pálivosti většiny indických jídel to většina
lidí ani nezaregistruje. |
|
Vchod do svatyně. |
|
Chrám Muktéšvary
Muktéšvara znamená doslova „Ten, kdo uděluje osvobození prostřednictvím
jógy”. |
|
Sochy a reliéfy vytesané do pískovce tvoří asi nejkrásnější výzdobu
ze všech Bhuvanéšvarských chrámů.
Poblíž chrámu je Maríči-kund, jezírko, jehož voda údajně léčí
ženskou neplodnost. Nachází se ve velmi hezkém prostředí.
|
|
Bráhman uctívající Božstvo. |
|
Parasuraméšvarův chrám
byl postaven v 7. století a je to nejstarší Šivův chrám v Bhuvanéšvaru.
|
|
Šiva-linga uctívaná v chrámu. |
|
I když je chrám opravdu
starý, jeho výzdoba se do značné míry zachovala. Ozdobně jsou vytesané
okna a na jedné zdi najdeme i zajímavý reliéf znázorňující svatbu
Šivy a Párvatí. |
|
Na dvoře chrámu najdeme
také Sahasra-lingu - 1000 malých ling spojených dohromady. |
|
Vyobrazen je zde i Lakulišha,
šivaista, který se v 5. století zasadil o znovuobnovení hinduismu
v Orisse. Najdeme ho na východní zdi věže, jak se svými žáky medituje
pod sochou tančícího Šivy, Natárádži. |
|
Představení příběhů Rámájany
jsou v Indii stále populární. |
|
Samádhi Gaura Góvindy Swamiho
V Bhuvanéšvaru kázal také žák Šríly Prabhupády a uznávaný učenec
Gaura Góvinda Swami, který odešel z tohoto světa 9 února 1996,
když vyprávěl zábavy Šrí Krišny na den zjevení Bhaktisiddhánty
Sarasvatího. Jeho odchod z tohoto světa je spojený s mnoha
příznivými okolnostmi, a proto může být vzorem pro ostatní oddané.
Gaura Góvinda Swami překládal Prabhupádovy knihy z angličtiny,
kázal v Orisse, ale i jinde po světě. Jeho přednášky opravdu
stály za to a často je prokládal bhadžany nebo zpívanými verši
z Čaitanja-čaritámrty. Splnil také jedno z přání Šríly Prabhupády
- postavit v Bhuvanéšvaru Krišna-Balarám Mandir.
|