|
Gókul, Raval, a
Daudží jsou hlavní poutní místa na druhém břehu řeky
Jamuny v jižní části Vradža-mandaly. Raval a Gókul jsou
místa narození Rádhy a Krišny a jejich jednoduchá
atmosféra vzbuzuje náladu odloučení v srdcích Jejich
oddaných. |
|
Ve Šrímad-Bhágavatamu se říká, že Krišna se narodil v
Kansově vězení v Mathuře a tak se někomu může zdát, že
si tyto výroky protiřečí. Ale ve skutečnosti tomu tak
není...
|
|
Mahávan - Gókul (Gókula)
leží asi 10 km jižně od Mathury. Pardžanja Gópa, otec
Maharádže Nandy, žil původně v Nandgáonu a měl pět synů: Upanandu,
Abhinandu, Nandu, Sunandu a Nandanu - a dvě dcery Sanandu a Nandini...
|
|
...Prostřední syn Nanda neměl žádné děti a Pardžanja
Gópa proto uctíval Nárájana v naději, že mu dá syna.
Hlas z oblohy oznámil, že se v budoucnu Nandovi narodí
udatný syn. Po tomto proroctví začali na Nandgáon
útočit různí démoni a způsobovali zmatek a obavy.
Pardžanja Gópa se rozhodl odejít i s celou rodinou.
Usídlili se v Mahávanu neboli Brihadvanu. „Brihad" a „Mahá”
znamená „velký” a „van” je „les”. Když všichni viděli jeho krásu,
s radostí se tu usídlili...
|
|
...Po nějaké době se v Kansově vězení v Mathuře narodil
Dévakí a Vasudévovi Nejvyšší Pán. Nařídil Vasudévovi, aby Ho přenesl
do Gókuly do domu Nandy Mahárádže. Byla temná noc, ale jakmile
Vasudév vzal Svého syna, viděl všechno jako za denního světla.
Došel až k Jamuně a rozbouřená řeka mu zázračně dovolila
přejít na druhou stranu, i když pršelo a její vody byly rozbouřené...
|
|
...V Gókule uviděl, že všichni tvrdě spí, a tak se v
tichosti vydal k domu matky Jašódy. Položil Krišnu
vedle ní a vzal zpátky s sebou její novorozené
děvčátko. Pak se vrátil do vězení v Mathuře a nasadil
si pouta, aby Kansa nepoznal, že se v noci stalo tolik
věcí...
|
|
...Matka Jašóda věděla, že se jí v noci narodilo dítě,
ale jelikož byl porod těžký a ona krátce po němu hned
usnula, nemohla si ráno vzpomenout, jestli se jí
narodil chlapec nebo dívka...
|
|
...Písma i velcí oddaní říkaní, že Krišna nikdy
neopouští Vrindávan a je zřejmé, že se tam musel i
narodit. Šríla Višvanáth Čakravartí Thákur a další
vaišnavští áčárjové vysvětlují, že Krišna se narodil
současně jako syn Dévakí i Jašódy...
|
|
...Jako syn Dévakí se narodil jako Višnu a jako syn
Jašódy se narodil jako svayam bhagavan Šrí
Krišna. Jašódě se ve skutečnosti narodili dvojčata -
Krišna a o několik okamžiků později dívka -
Jógamája....
|
|
...Jakmile Vasudév přišel do Jašódina domu, dvouruký
Krišna asimiloval do Sebe Vasudévova syna. Vasudév
nebyl schopen pochopit, že k této záhadné události
vůbec došlo. Jašóda-nandana a Dévakí-nandana jsou
stejná tattva (kategorie), ale z pohledu rasy (nálady
oddanosti) se od sebe liší.
|
|
Nanda-bhavan je místo, kde Krišna a Balarám žil s
Nandou Mahárádžem a Jašódou. Nandův dům postavil nebeský
architekt Višvakarma před 5000 lety a stál na kopci ve Staré
Gókule.
|
|
V současném Nanda-bhavanu najdeme v hlavním chrámu 84
pilířů, a proto se mu říká Čhaurasi-khamba.
|
|
Čhaurasi znamená „84” a říká se, že pilíře v tomto
chrámu jsou původními pilíři z domu Mahárádže Nandy.
|
|
Na oltáři jsou velká Božstva Nandy Mahárádže (vlevo),
matky Jašódy (vpravo) a Balaráma uprostřed. Krišna se
houpe pod nimi v malé kolébce...
|
|
...„Jen tady se Krišna houpe!” říkává vradžavásí na
oltáři.
|
|
Nanda, Jašóda, Róhiní, Balarám a Krišna jsou na většině
oltářů v Nanda-bhavanu.
|
|
Zde v Nandově góšale proběhl obřad, při kterém Gargamuni
Krišnu a Balaráma pojmenoval. Gargáčárja ho provedl
bez obvyklé slavnosti, protože nechtěli vzbudit
Kansovu pozornost.
Tato prostota a jednoduchost je ve Vradži vidět i dnes.
|
|
Mahávan a Gókul jsou ve skutečnosti jedno a totéž.
Mahávanu se říká Gókul (nebo Gókula), protože zde žijí
gó (krávy), gópové (pasáčci) a gópí (pasačky).
|
|
Po levé straně po cestě nahoru najdeme malé chrámy na
místech, kde Krišna zabil démonici Pútanu a démona
Trinávartu.
|
|
Pútana se převlékla za matku, namazala si na prsa
smrtelný jed a vydala se do Nanda-bhavanu. Přímo před
Jašódou a Róhiní vzala spícího Krišnu z kolíbky
a začala Ho kojit. Krišna začal sát její mléko i jed a
společně s nimi vysál z Pútany i její životní sílu, a
tak ji osvobodil z jejího démonského těla...
|
|
...V minulém životě byla Pútana Ratnamála, dcera Baliho
Mahárádže. Když v Baliho domě uviděla krásu Šrí
Vámanadéva, zatoužila Ho mít za svého syna. Když však
Vámanadév později spoutal Baliho provazem z hadů a
vzal mu úplně všechno, co měl, začala naříkat: „Tak
krutému synovi bych dala pít své mléko smíchané s jedem”...
|
|
...Vámanadév poznal její touhy a pocity a řekl: "Evam
astu (Ať se tak stane)", a udělil jí toto požehnání.
Nanejvýš milostivý Šrí Krišna ji pak zabil a povýšil jí do její
skutečné pozice jako Svou dhárí, neboli chůvu v Gókule.
|
|
Kansa pak poslal do Gókuly démona Trinávartu, aby Krišnu
zabil. Trinávarta na sebe vzal podobu větrného víru
a unesl Krišnu, který seděl vedle matky Jašódy vysoko
do vzduchu...
|
|
...Malý Krišna ho vzal kolem krku, jak to děti dělávají,
ale Jeho obětí démona zadusilo a s vypoulenýma očima
se skácel k zemi a zemřel.
|
|
Jindy Krišna spal v kolíbce ve stínu pod vozíkem a
Jašóda připravovala oslavu Jeho narozenin. Démon
Šakatásura vstoupil do vozíku, začal ho tlačit k zemi
a chtěl tak Krišnu zabít. Malý Krišna však s výkřikem
kopl do vozíku a démona tím zabil...
|
|
...Šakatásura byl v minulém životě Utkača, syn démona
Hiranjakši. Jednou poničil stromy a rostliny v ášramu
Lomasa Rišiho, který ho za to proklel: „Budeš žit bez
těla!”
|
|
...Utkača padl rišimu k nohám a začal prosit o
odpuštění. Riši mu nakonec řekl: „V éře za vlády
Vaivasvaty Manua budeš osvobozen dotykem lotosové nohy
Šrí Krišny.”
|
|
Vstupní brána do Nanda-bhavanu na vrcholku hory.
|
|
Na druhé straně přes cestu je bhadžan-kutir Šríly
Sanátany Gósvámího.
|
|
Stromy na dvoře jsou uctívány jako stromy přání...
...ale mějme na paměti, že ve Vrindávanu jsou přeci
všechny stromy kalpa-vrikša!
|
|
V Gókule - Mahávanu žil Krišna a prováděl tu všechny Své
zábavy až do věku tří let.
|
|
Vstupní brána u parkoviště na úpatí kopce.
|
|
Utkhal „hmoždíř„ nebo ”mlýnek" je v malinké
svatyni asi 1 km od města Mahávan. Matka Jašóda jednou
stloukala jogurt na máslo a zpívala si u toho o
Krišnových zábavách. Malého Krišnu to probudilo a
jelikož měl hlad, začal mámu hledat. Jašóda si Ho
posadila na klín a začala Ho kojit, ale mezitím jí na ohni
přeteklo mléko a ona odložila Krišnu a spěchala k němu. Krišna
ale ještě nebyl nakrmený a rozhněvaný kamenem rozbil nádobu,
ve které se stloukalo máslo...
|
|
...Přes rozlitý jogurt došel až ke dřevěnému hmoždíři,
který byl postavený dnem vzhůru. Vyšplhal na něj a
začal kouskami másla krmit vrány a opice. Jašóda Maija
to uviděla a při pohledu na Svého syna se začala
usmívat. Připlížila se zezadu ke Krišnovi a chtěla Ho
chytit, ale On ji koutkem oka uviděl, seskočil z hmoždíře
a utekl. Jašóda vyběhla za Ním a začala Ho honit...
|
|
...Když Ho chytla, chtěla Ho za trest přivázat ke
dřevěnému hmoždíři, ale provaz byl záhadně vždy o něco
kratší. Když Krišna uviděl, jak se matka Jašóda snaží
a jak je unavená, dovolil jí Ho svázat. Potom začal
společně s pasáčky táhnout celý hmoždíř pryč...
|
|
...až se po kolenou dostal k místu, kde v podobě
Jamala-Ardžunových stromů stáli zakletí Kuvérovi
synové Nalakúvara a Manigríva. Nalakúvara a Manigríva
byli ve svém předcházejícím životě prokleti za to, že
se nehorázně chovali před velkým mudrcem Náradou Munim.
Krišna po kolenou prolezl mezi ně, ale hmoždíř se mezi stromy
zaklínil. Krišna zatáhl za provaz a oba stromy se s obrovským
rachotem skácely k zemi. Nalakúvara a Manigríva z nich vystoupili
jako dvě oslnivě zářící osobnosti a začali se ke Krišnovi modlit
za to, že je osvobodil.
|
|
Které z těch stromů jsou stromy Jamala-Ardžuna?
|
|
...Tyhle?...
|
|
...A nebo tyhle?...
|
|
Můžeme vás ujistit - žádné!
Synové Kuvéry již jsou dávno osvobozeni a jen vradžavásí
zasadili na místa, kde dříve stromy Jamala-Ardžuna
stávaly stromy nové.
|
|
Naproti přes cestu je studna Nandy Mahárádže.
Žlutá věžička za stromem je Nanda-bhavan.
|
|
Napůl cesty mezi Utkalem a Nanda-bhavanem je starobylý chrám
Jógamáji.
|
|
Někteří říkají, že je to místo narození Balaráma, a jiní
říkají, že se tu narodila Jógamája.
|
|
Na oltáři jsou Božstva Vasudévy a Róhiní a malého
Balaráma.
|
|
Uprostřed je také božstvo Jógamáji.
|
|
Před tím, než do Vradži přišel Rúpa a Sanátan, chodil po
jejich lesích Šrí Čaitanja Maháprabhu...
|
|
...Na místě, kde se konala Nandótsava - oslava narození
Šrí Krišny - Nandova syna - Maháprabhu spatři Božstvo
Madana-móhana a přemožen extází lásky ke Krišnovy
začal tančit a slzy Mu kapaly z očí...
|
|
Po Čaitanjovi přišli do Vradži Jeho oddaní a také
Vallabháčárja, který sedával na břehu nedalekého
Góvinda-ghátu na břehu Jamuny a od začátku do konce
četl Šrímad-Bhágavatam. Jeho syn Vittaláčárja a
Vittaláčárjův syn Gokulanáth zde mají na památku ozdobena místa,
kde sedávali - své bhaitaky. Šrí Vittaláčárja ve skutečnosti legálně
získal toto místo, když Aurangzebovi ukázal zázrak.
|
|
Městečko Gókula, které se nachází nedaleko odsud, bylo
ve skutečnosti osídleno až později. Místo, kde stávala
góšála Nandy Mahárádže, se nachází ve Staré Gókule
(Old Gokula).
|
|
|
Brahmánda-ghát
2 km jižně od Gókuly leží na břehu řeky Jamuny Brahmánda-ghát.
|
|
Bála Krišna si hrál s pasáčky a přitom Ho někteří
viděli, jak snědl jíl. Pasáčci to řekli Jašódě a
potvrdil jí to i Jeho starší bratr Balarám. Jašóda šla
za Svých malým synem a zeptala se Ho:
„Kanhaijo, jedl jsi hlínu?”
„Ne Maijo, nejedl.”
"Dobře Kanhaijo, tak otevři pusu, ať se podívám!”
„Dobře,” řekl Krišna a otevřel pusu...
|
|
...Při pohledu do Krišnovy pusy zůstala Jašóda oněmělá
úžasem. Uviděla tam nespočetné planety, vesmíry,
Brahmy, Višnuy a Šivy, celé vesmírné stvoření. Zavřela
oči a pomyslela si: „Co to vidím?”...
|
|
..„Je to snad něčí mystická síla nebo iluze? Nebo snad
blouzním a dočista jsem se zbláznila?”
Když otevřela oči, uviděla svého Krišnu v náruči. Vrátila
se domů a zavolala bráhmany aby provedli nějaké obřady k usmíření
Nejvyššího Pána, aby se nic zlého nepřihodilo jejímu milovanému
synu Krišnovi.
|
|
Jašóda Maija uviděla Krišnovu bhagavattu v podobě
nesčetných vesmírů, ale ani to nezpůsobilo, že by se
začala dívat na svého syna jako na Nejvyššího Pána.
Její rodičovskou lásku vatsalya-premu tato situace jen
umocňovala. Naproti tomu, když Vasudév a Dévakí
uviděli Krišnovu čtyřrukou podobu, začali se k Němu modlit a jejich
rodičovská láska se tím zmenšovala...
|
|
...Préma obyvatel Vradži se však nezmenšuje, ani když se
Krišna ukáže jako Bhagaván. Jejich čisté vztahy k Němu
se nikdy nenaruší, protože o Něm nikdy nepřemýšlí jako
o Bhagavánovi. Pro ně je jejich synem, přítelem,
milencem. „Možná je to nějaký polobůh,” sem tam někdo
navrhne, „ale to není jisté a nikdo se o to příliš
nezajímá,” říkával Šríla Prabhupád.
A to je skutečná sláva Vrindávanu a obyvatel Vradži.
|
|
Jindy si Bála Krišna hrál s pasáčky a oni si Ho začali
dobírat, že asi nebude synem Nandy a Jašódy, protože
je tmavý a oni mají světlou pleť. „Nanda Baba tě musel
najít někde v díře stromu a vzal si tě domů jako svého
syna.” Krišna si přestal hrát a s pláčem odešel domů...
|
|
„Dám a Sudám říkali, že nejsem váš syn, protože jsem
tmavý a vy světlí!” řekl Krišna Jašódě, když Ho
uklidnila.
Jašóda se začala smát: „Lálo, kdo všechno to říká?”
„Přísahám před Nejvyšším Pánem Nárájanem, že Ty jsi můj jediný
syn. Neboj se, já těm darebákům dám co proto.”
|
|
...Nanda Baba měl ve skutečnosti světlou pleť a Jašóda
byla trošku tmavší. Krišna byl ještě o něco tmavší a
proto si Ho chlapci dobírali.
|
|
A místo, kde se stala tahle úžasná zábava, může
navštívit i dnes.
|
|
„Ve světě, který se děsí rození a smrti, někteří lidé
hledají úkryt u písem šruti, někteří u písem smritia
někteří u Mahábháraty. ale já se modlím k Šrí
Nandarádžovi, na jehož dvorku si Param Brahma hraje
jako malé dítě.”
Šrí
Padjávalí, 127
|